Malachiáš.
Malachiáš stahuje „oponu" Starého Zákona. Je
posledním z dlouhé řady proroků, kteří
předpovídali příchod Mesiáše. Kdybychom se vrátili na okamžik zpět tak
tisíc let, a potom pročítali až do doby
kdy žil Malachiáš, uviděli bychom jak Bůh "zvyšoval tempo" své zprávy
o tom, který má přijít. Posledním hlasem je Malachiáš. On je jako hlasatel v
radiu, který končí se slovy: "A příští hlas, který uslyšíte,
bude hlas Jana Křtitele!" No, trvalo to 400 let! Jméno Malachiáš
znamená "můj posel", a nic o
něm pořádně nevíme. Nakonec
- když vám listonoš přinese telegram, tak se také neptáte, jak se jmenovala
jeho babička za svobodna! On není důležitý - ta zpráva je. Něco podobného vidíme v Markovi, kde Boží Duch nedává nijakou
geneologii, žádnou minulost Ježíše z
Nazareta. Důvod je ten, že každý z těch čtyřech, představuje Krista z jiného
pohledu. Matouš uvádí Krále. A pakliže je králem, bude muset být z rodu
Davidova! A Matouš také tak začíná! Marek představuje Božího Služebníka. U
služebníka není důležitý rodokmen. Rozhodující je, zda je schopný vykonat to,
co vykonat má! Názory na datování této knihy se trochu
liší. Konzervativní znalci soudí, že
Malachiáš prorokoval v posledních letech pátého století. To by bylo přibližně
jak tak uvádí Scofieldova Bible,
(kterou používám posledních dvacet let) - 390-400 BC. Důležitější je, že Malachiáš působil v době Nehemiáše,
tak jako Ageus a Zachariáš v době
Zerubábela. Tento muž uzavřel prorockou část
Starého Zákona právě tak, jako
Nehemiáš uzavřel část historickou.
Jan Křtitel, je Malachiášem Nového Zákona a začíná tam, kde Malachiáš skončil. Ten "posel
smlouvy" z verše 3:1 je bez
jakékoliv pochyby - Ježíš Kristus právě tak, jako je jím "Ten
Anděl Boží“ . V první kapitole prorok
začíná nádhernou větou:"Miloval jsem Tě!". A jak na to reaguje lid? To už nejsou ti lidé, kteří pod vedením Jozue vtrhli
do Zaslíbené Země!
Tito lidé jsou arogantní - až drzí - a jejich sarkasmus je urážející! "A jakpak jsi nás miloval?"
Tím naznačují že podle nich, se Bůh o ně moc nestaral. Asyrská
poroba, Babylónské zajetí - a Ty jsi nás miloval? Úplně ignorují fakt,
že je Bůh varoval už od smrti Davida.
Ve skutečnosti je varuje dávno před tím! "Střez se však, abys nezapomněl na Hospodina svého
Boha a nepřestal dbát na Jeho
přikázání!" To je
Deuteronomy, kapitola osmá, verš 11! A
potom kapitoly 28, 29 a 30! Jinak,
musíš hledat dosti dlouho v Bibli, než přijdeš k verši, kde Bůh říká že je
miluje! Až teprve v Deuteronomy
10:15! Bůh nikdy neřekl
Abrahámovi, že jej miluje (i když nemám pochyb o tom, že ho miloval!), ani
Izákovi, ani Jakubovi a dalším. Bůh neřekl nic takového, než se se rozdělí
Jakub a Ezau na dva veliké národy! Bůh
věděl, proč miluje Jakuba a proč nenávidí Ezaua. Víš proč? Už jsme o tom mluvili dříve, ale: Bůh jasně viděl, kdo z těch dvou bude mít srdce pro Něj a koho
bude zajímat jen tento svět se vším, co k tomu patří! Co tím Bůh říká je:
"Moje rozdílné jednání s těmito
dvěma národy jasně ukazuje koho jsem miloval
a koho nenáviděl." Zdá se
Ti ten termín "nenávist" silný? Pakliže Bůh miluje dobro, musí nevyhnutelně nenávidět zlo, to dá rozum!
Potom co Bůh soudil Edomitský národ - už se nikdy nevzpamatovali! Pochybuji, že bys potkal někde nějakého Edomitu - ať už v Praze, nebo v Amánu.
Prostě nejsou! Ovšem, po tom, co odmítli Mesiáše-Krista, Bůh soudil národ Israel ještě tvrději - jenom je
nenechal vyhynout, protože to slíbil Abrahámovi a Davidovi. "Pakliže, jsem Otcem.."(1:6). Tak
tedy: "Bůh nebyl nikdy Otcem jednotlivému Israelitovi! To nejlepší, co
mohl Mojžíš či David říci bylo, že jsou služebníci Yahweh-o! Ale ten celý
národ nazývá Bůh svým synem. Další, sarkastická otázka: A kdypak
jsme opovrhovali Tvým jménem? Dokonce
se cítili uražení! "Chodíme
do kostela (synagogy), přinášíme oběti,
klaníme se.. A ty se odvažuješ mluvit o
tom, že opovrhujeme Tvým jménem?
Už jsme to měli dříve: Převážná většina lidí při
modlitbě fyzicky klečí, ale v srdci,
tam kde se to počítá, tam stojí! Chápeš co chci říci? Nějaký ten pobožný
postoj, nějaké to "Bůh Ti
žehnej" a i jiné - nemá cenu zlámané kudly, není li v tom Tvé
srdce! A
to
už
počíná
tvou
spásou!
Můžeš oddrmolit stokrát, že jsi uvěřil(a)
v
to,
že
Kristus
za
Tebe
zemřel
tam
na
tom
kříži
-
není
li
to
ve
Tvém
srdci
-
neříkej
raději
nic! Pouze by ses ukolébal(a) do
falešné jistoty, že Tě Bůh adoptoval, že Mu patříš - a nebyla by to pravda! Boha přece nemůžeš oblafnout! Tak naivní jistě nejsi! Ten zná Tvé zítřejší myšlénky a pohnutky!
Všechno to, co říká Bůh Israeli skrze Malachiáše - platí také na nás! Dnes zde převládá následující
argument:
Kdyby
existoval Bůh, nemohly by být války,
nemoce, hlad! To je něco tak idiotského, jako
kdyby se jeden postavil večer na Václavské náměstí - nebo, ještě spíše - v Perlové ulici, zdvihl oči k nebi a
řekl: "Bože, pakliže jsi, proč jsi zde udělal
takový bordel?"
Vím, je to trochu drsné, ale postoj
dnešního průměrného Čecha vůči Bohu a ještě více - vůči Kristu, je tak odporně nevděčný a tak arogantní - že - pakliže
nebude jednou můj Bůh soudit tento
národ, měl by se omluvit Edomitům, Amorejcům,
a celé předpotopní civilizaci! Ti neměli ponětí o
Boží
lásce
na
Kalvárii!!
Co ještě jiného se děje dnes,
co by odpovídalo chování Israelitů, z
doby Malachiáše? Vzpomeň si, jak Pavel popisuje lidi "posledních dnů" ve 2 Timoteovi 3:5. Vidíme spoustu
takové falešné, povrchní
"zbožnosti". Víš,
můžeš
zabalit
margarin
do
papíru
od
másla.
Bude
vypadat
jako
máslo,
dokonce
možná
i
vonět
jako
máslo
-
ale
nebude
to
máslo! My to
třebas nepoznáme - ale Bůh ano...
Další obvinění proti Israeli bylo, že vlastně
"dělali Bohu ostudu".. Místo
aby šli příkladem jako svědkové pro Boha, chovají se jako Pohané! To stejné je dnes. Mnoho lidí kteří o sobě tvrdí že jsou Křesťany - ale jejich „ovoce“ svědčí o
něčem jiném, ať už tomu tak je, či
ne. Pavel varuje v 1 Tesalonským 5:22. Ten překlad tam je úplně postavený na
hlavu! Nemá to být "chraňte se zlého,"ale: Vyvarujte se i zdánlivého zla! To znamená že kdybys měl dělat něco nevinného, co by se ale mohlo omylem pokládat za něco
špatného - nedělej to! Mohl by jsi vyvolat pokřivený obraz Křesťanství v někom, kdo by
se, možná mohl státi Křesťanem... Další
problém, který Bůh vyzdvihuje, je rozvod. Židé si prostě navykli se rozvést, zbavit se svých starších žen pro jakoukoliv maličkost, aby si mohli vzít
mladé ženy z pohanských národů! Opět je
to subjekt, o kterém jsme již mluvili - ať se ti to zdá jakkoliv "úzkoprsé," zastaralé a podobně - Křesťan
(ka), pakliže nechce mít celý život
problémy, (a ty přijdou nevyhnutelně vždy) by
si měl(a) vzít za životního partnera pouze Křesťana či Křesťanku! K těm
rozvodům říká Bůh: "Každého, kdo tak činí, vyhladím.." A to se nejedná pouze o tento hřích!
Příteli, dovol mi poznámku. Vím že se opakuji, ale stále cítím že to
není dost často: Skutečný Křesťan
nebude soustavně žít v hříchu! Je to
jako ten marnotratný syn! Jistě, žil po
čas mezi prasaty - ale jednoho dne si řekl, že se vrátí domů k otci. Proč? Protože to byl syn, a ne prase! Měl v sobě, i přes své hříchy, přirozenost otce, a nemohl žít stále jako
prase!
Pakliže je někdo Božím synem, nebo dcerou,
nezůstane v prasečinci! Pouze prasata
milují prostředí prasečinců - děti ne! K tomu rozvodu: Kristus nám dal jenom jeden
příklad, kdy je možný rozvod - a to je
nevěra jednoho z partnerů (Matouš 19:9).
A ať už ten partner který odešel,
se jednou ožení či provdá a nebo
ne, předpokládám, že ten druhý se může
opět provdat, či oženit.. Rozvod
je
hřích,
můžeš
namítnout.
Jistě,
ale
vražda
je
hřích
také.
A
když
Bůh
je
ochoten
odpustit
vrahovi,
je
jistě
ochoten
odpustit
tomu,
který
se
rozvedl!
Jsou vážnější problémy. Celosvětová posedlost směrem k sexu vyvolává obavy a alarmuje ty, kteří si to
uvědomují. V magazínu, který vydává Billy Graham, byl jednou jeden
postřeh: A tak naše mládež jede po široké, pohodlné dálnici přímo do
pekla, v prostředí, které by zdvihlo žaludek i většině zvířat!
A spousta lidí se domnívá, že to není tak katastrofální, jak to
vypadá. Přesto nalezneš všude
advokáty tohoto kultu sexu, kteří budou
tvrdit, že tento moderní důraz na sex,
je signálem k uvedení nové,
velkomyslné společnosti a osvícenecké době. Fakt je, že to není nové
a nepřináší to nějakou "bohatost života". Naopak, toto vždy v historii lidstva, ukazovalo na
počátek dekadence a pádu té či oné civilizace. Egypt, Babylón, Řecko, Řím, jsou
jen ty nejznámější "vzorky"! Je to takový smrtelný chrapot národa. Francouzská Revoluce začala odchod
francouzské slávy a bylo to v té době,
kdy prostitutka byla vyzdvižena na oltář a uctívána. Jako proti-argument, tito zastánci "volné lásky", (která není
ani volná, ani není láskou)
tvrdí, že je to přirozená reakce na
extrémní křesťansko-Victoriánskou morálku. Je pravda, že Puritáni šli pravděpodobně, do extrému. Ovšem, tento
"sexový" dav nenašel to pravé
řešení také! Zdá se, že Bible nejde ani
s jedním z nich. Myslím si, že Puritáni
neměli v Bibli základnu pro jejich názory,
také...
Kdo vlastně začal - ten sex? Ti chlapíci v Hollywoodu si myslí, že to byli oni, kdo to začal. A zatím to začal Bůh - a zamýšlel to postavit na čistou základnu!
Jeden z těch problémů světa je, že lidé zaměňují sex za lásku, peníze za moudrost a transistorové radio za civilizaci!
Přesně
jako ten ďábelský vynález pornografie se svou lživou premisou, že můžeš mít sex bez lásky, bez povinnosti, bez
závazku!
Bible sama přistupuje k tomuto tématu zcela otevřeně, upřímně a přímo. Není to ani taboo, ani suchá
theorie. Na počátku stvořil Bůh muže, a pak k němu přivedl ženu. Silně
pochybuji, že by jim býval musel cokoliv vysvětlovat! A to je to jediné spojení
mezi mužem a ženou, kterému Bůh žehná! Ale zůstaňme ještě u lásky. Ti
první
Křesťané
milovali
na
prvním
místě
Krista!
Téměř pět milionů to stvrdilo vlastní
krví!
Chtěl bych udělat malou opravu. V Apokalypse 2:4 bych ten výraz "první" láska pozměnil. V řečtině je to "protan", což spíše znamená
"nejlepší." Kristus jim říká:
"Opustili
jste
tu
nejlepší
lásku!" Spása je
záležitostí lásky! Bůh se tě
ptá: "Miluješ
mně?" Neptá se: "Budeš mi věrný?" "Kolik
mi
budeš
dávat?"
"Kolik
toho
pro mně uděláš?" Jenom:
"Miluješ
mně?" 1Jan 4:19 to dobře
vysvětluje: "Milujeme
Ho, protože On nejdříve miloval nás". Ještě zpět: Zkusit manželství bez lásky - je jako hrát Hamleta
bez
Hamleta,
napsat
román
bez
hrdinky,
přijmout
náboženství
bez
oběti.
Poslední kapitola. V anglických verzích je verš 19,
veršem 1 kapitoly 4. Předpověď dvou
poslů. Ten první je Jan Křtitel a ten
posel "smlouvy" je Ježíš Kristus. Poprvé přijde Ježíš jako
Spasitel, který se obětuje na kříži za lidstvo. Potom přijde podruhé, jako "posel smlouvy" a to
znamená vykonat spravedlnost, soudit. Totiž,
příteli,
pakliže
Ho
nepříjmeš jako Spasitele, budeš Ho muset
přijmout
jako
Soudce!
"Otec nesoudí nikoho -
předal všechen soud Synu" (Jan 5:22)... Jednou mi někdo řekl: "Pořád mluvíš o Rapture, při
které Kristus "vytrhne"
všechny Křesťany z tohoto světa. Dobře, až se to stane, pak uvěřím!".."Kamaráde, to už bude
pozdě!" odvětil jsem. "důvod proč vezme v tu dobu všechny ty
"své" je, že to jsou všichni,
kteří ho do té doby přijali! Víc jich není!" Jistě, budeš
moci ještě přijmout Krista (pakliže jsi Ho neodmítl už dříve) - v Době Soužení - s rizikem ztráty života!
Zdá se mi být trochu slabomyslné, tak dlouho čekat"...
Poslední slovo Starého
Zákona je"kletba." Ta přišla, když se Adam a Eva otočili k Bohu zády,
a tou kletbou je hřích. Teď žijeme v
noci hříchu - a svět je černý. A na tomto světě jsou jak "padouši", tak i
"klaďáci". Ti klaďáci ještě
nevyhráli. Kdyby tato kniha stála sama o sobě, byla by tou nejsmutnější knihou
všech knih!
Na štěstí se jednu noc objevila hvězda
a zastavila se nad Betlémem.
Malachiáš - konec.
Konec
Starého Zákona.
Tonda..