Soudců.
Úvod.
Kniha Soudců béře svůj název od 12 mužů a jedné
ženy, kteří sloužili jako soudci v období od smrti Jozue - až po dobu
Samuela, který byl - jak posledním
soudcem - tak i prvním z proroků.. Tato
kniha byla zřejmě napsána až v době Israelského království, podle fráze která se opakuje čtyřikrát: "V
té době nebylo v Israeli krále." Je zcela možné že ji psal Samuel - ale skutečný pisatel je neznámý. Všichni ti soudcové byli
- jako vlastně každý člověk - omezeni
ve svých schopnostech. Někdy však ta či ona určitá vada či nedostatek byly
spíše pomocí, než překážkou k výkonu jejich
služby. Nikdo z nich nebyl národním vůdcem typu Mojžíše nebo Jozue. Celá
tato kniha není vyčerpávajícím popisem - ale víceméně jen částečnou historií
toho či onoho místního soudce v krátkém výseku jeho (jejího) života. Tato kniha
je - jakoby - ozvěnou verše 14, 34 kapitoly knihy Přísloví: Spravedlnost
národ pozdvihuje - hřích jej ponižuje"
(volný překlad). Kniha Soudců je jasný cyklus "dolů a nahoru" v
životě Israele. Když jim bylo dobře,
počali odpadávat od pravého Boha, dostali se do bídy, nesnází a poroby - volali
k Bohu - a Bůh je vytáhl z jejich nesnází - a tak se to opakovalo mnohokrát! Prostě
scházel vůdce kalibru Jozue! Předešlá kniha (24:31) jasně ukazuje jak
"Israel sloužil Bohu po celou dobu Jozue." Jozue chyběl! Vlastně to
neříkám správně: Chyběl Bůh! V této knize je
velmi zřetelné to, že největší urážkou našeho Boha je - sloužit bohům
jiným! Chcete li poznat, jak "dobová" je kniha Soudců,
poslechněte si analýzu moderní doby, slovy generála Douglase MacArthura: V této době přibližujících se bouří, jak se tak morální rozklad pomalu rozšiřuje, je imperativní aby byly zmobilizovány veškeré duchovní
síly, k obraně a uchování křesťanské
báze, na které byl tento národ založen. Historie nám nezanechala ani jeden precedent - ve kterém národ, který upadl
do morálního bahna - by také, neupadl
do politického a ekonomického sestupu.
Buď se tento národ duchovně probudil - a nebo skončil v úplném úpadku." Co říkáš, má pravdu?
Kapitola první a druhá. Píše se zde o
devíti kmenech, které nebyly schopny totálně
vyhnat nepřítele. Jen tři nejsou jmenovány: Reuben, Issachar a Gad, ale
dá se bezpečně soudit, že ani tyto neuspěly. Slabost těchto kmenů se projevuje
už ve verši 3. Juda neměl žádný důvod žádat o pomoc! Právě tak jako dříve, Bůh
by mu byl pomohl! A tak se stalo že Kanaanité nebyli nikdy ze Země
vyhnáni. Verš 11. Město Debir bylo
takovým centrem Kanaanské kultury -
byla tam i knihovna. Verš 34. To má být Země Zaslíbená - dar od Boha! A přesto
žádný z kmenů nebyl schopen obsadit celý svůj příděl! Nevím, kde beru tu drzost
kritizovat - když my nejsme o nic lepší - viz má poznámka v knize předešlé. Co
jsme my, "moderní" Křesťané, pro sebe z toho Božího daru zajistit pro
nás - v naší době? 2:1-3. A opět Bůh-Syn
ve formě, kterou jsou lidské smysly
schopné pochopit. Tady počíná ten trapný "kolotoč." Pár
let s Bohem, pár let bez Boha - počátek
"nářku a lítosti" a opět kolem dokola! Málokdy si skutečně plně uvědomujeme - jak dobrý a trpělivý, ten
náš Bůh je! Baal, Moloch či kterákoliv jiná pohanská potvora, - kdyby skutečně
existovala - by se s námi takto nemazlila!!
Kapitoly
třetí a čtvrtá.
První, druhá a třetí apostásie (odpadnutí). Podívej
se, jak z bývalých úhlavních nepřátel
se stávají švagrové, tety, bratranci a
podobní. Připomíná mi to post-komunistickou éru dneška. Rozdíl je pouze v tom, že Israel přišel do Země téměř
"čistý" - kdežto můj národ byl víc jak z 80% "špinavý" ať
už přímým členstvím, či kolaborací s "nepřítelem!" Ale to morální
bahno je stále stejné. První soudce,
kterého Bůh Israeli dal, byl synovec Kaleba, toho druhého věrného zvěda,
společně s Jozuem.
Moc toho o něm nevíme. Nakonec,
jak už jsem podotkl, nikdo z těch soudců nebyl
skutečným "obrem." Většina z nás - bude mít ten stejný epitaf:
Narodil se, žil, zemřel. Jako kdysi jeden chlapík měl na starosti odstraňovat
nebezpečné podzemní dutiny nízko pod povrchem, které vznikaly působením vody.
Jeho úkol byl tyto lokalizovat a zaplnit. Na jeho hrobě kdosi napsal: "Pan
X Y - zaplnil svou poslední díru." Také epitaf. A ta trapná historie
pokračuje kapitolou čtvrtou. Zde máme dokonce vojevůdce Báraka, který bez
ženské do boje nepůjde! Verše 18-21.
Jáel byla Kénijčanka - ne Israelitka - a proto snad se Sisera domníval, že bude v jejím stanu v
bezpečí.
Kapitoly
pátá až osmá.
Debora byla "generálem v sukních"
- a předčila většinu mužů, hlavně
Báraka! Ve svém zpěvu naznačuje,
že je pouze matkou v Israelské zemi - a že nehledá jiné "zaměstnání!"
Ale když ji Bůh vyvolil - pustila se do
toho, jako každý chlap! Ve svém "poetickém projevu" se také zmiňuje o Šamgar, jediném ženském soudci,
která vládla v období veliké
nezákonnosti a hluboké morální nevázanosti. Israel odmítl Boha - ale na rozdíl
dnešních lidí, kteří se stali atheisty,
Israel přijmul řadu "bohů." Debora zřejmě nechtěla, aby její děti vyrostly v takové společnosti a
proto se do toho pustila! Po tom vítězství,
Debora opět žádá Báraka aby se ujal vedení - ten se k tomu neměl - a tak to
vzala do rukou sama. Také je tu stížnost, že Dan a Ašer mají větší zájem o
"business" než o obranu
Zaslíbené Země. Co se vlastně od
té doby změnilo?
Verš 5:19 ukazuje, že Israel měl také spojence mezi bývalými nepřáteli. Nevím jak bych se k tomu měl
postavit. Ten další verš 5. je ten, o kterém jsme se už zmínili. Nemám důvod,
proč bych to měl považovat za pouhé "poetické vyjádření." Bůh může
cokoliv! V kapitole šesté je prvním
soudcem Gideon, v celkovém pořadí
šestý. Není nám představen jako nějaký hrdina a´’la Arnold
Schwarzenegger, či John Wayne! Víš co dělal, když jsme ho po prvé potkali?
Mlátil pšenici blízko vinného lisu. To by nebylo nic zvláštního - ale ten lis to všechno prozrazuje! V těch dobách
se vinné lisy stavěly vždy dole pod
kopcem - na rozdíl od místa kde se
mlátilo obilí - to bylo zase vždy na kopci - aby vítr odnášel plevy pryč od zrna. Víte proč Gideon schovává svou
činnost dole pod kopcem? Aby ho neviděli Midjánci a Amálkovci! Tito byli
celkem neorganisovaní, kočovničtí
nájezdníci. Bandité, kteří kradli nejenom zásoby a jídlo - ale také ženy a
děti! V té době mnoho z israelských lidí žilo po jeskyních a různých dírách! Ve vlastní
Zemi! Kmen Manasseh, ze kterého Gideon pocházel, žil na pláních,
na kterých se také nalézá Pláň Esdraelonská, kde jednou proběhne poslední bitva - Armageddon. Přesto že to
bylo jejich území, kdykoliv se tito
nomádští bandité objevili, Israelci utekli do hor, jeskyň a děr.. A toto je to
historické "pozadí", ve kterém náš
příští "charakter", Gideon vyrůstal. Ještě bych chtěl aby
sis něčeho povšimnul. Můj Bůh má také
smysl pro humor! Podívej se na to, jak
oslovuje Gideona!
Ano, Ježíš měl smysl pro humor i jinde. V
Matouši 22:24, jasně ironicky praví
farizeům: "Slepí vůdci - procedíte komára, a spolknete velblouda!" Jestli
se Ti to nezdá být humorné, podívej se
na velblouda! Věřím že když Bůh-Syn takto Gideona oslovil, tento se jistě podíval
za sebe, koho asi oslovuje! Ale Bůh se na něj podíval a dal mu úkol. Všimni si,
že On povolává vždy slabé, obyčejné lidi! Žádné Alexandry, Kublai Chány,
Ceasary a pod. Bůh si nezvolil faraóna
- silného, mocného vládce. Vyvolil si pastýře z Midiánských kopců -
Mojžíše! A právě tak i zde... Pavel v Prvním dopisu do Korintu to píše v 1:26-27. Víš proč je spousta Křesťanů pro Boha nepoužitelná? Většina z nich si jde
svou vlastní cestou podle své vlastní
vůle, hrají si na svém „písečku!" Ani Eliáš nebyl z počátku
slabý. Teprve až se slabým stal,
Bůh ho použil. Ne, nikdo se
nebude nafukovat v Boží přítomnosti, že
něco pro Boha vykonal ve vlastní síle! Nikdo!
První úkol, který obdržel, byl postavit Bohu oltář : To je uznat Ho za pravého Boha a zničit
oltář Baalův, což je - odmítnout boha
falešného, neskutečného. Ani k tomu neměl Gideon odvahy za dne - vykonal to
v noci! A nyní si chce „ověřit“ Boha! Chce vidět, zda mluví s tím pravým.
Jistě, tohle by nebyl dostatečný důkaz
pro většinu dnešních skeptiků - nemluvě o atheistech - ale jemu to zcela stačilo..
Překvapuje mně, že byl
schopný stáhnout za sebou
třicet dva tisíce mužů! Ve mně - prozatím - moc
důvěry nevzbuzuje! Určitě to není generál
Patton! A já jsem přesvědčen, že i když měl tolik bojovníků, stejně by
jich chtěl - alespoň jednou tolik! Pravda, Midianité byli neorganisovaná banda
- ale bylo jich jak kobylek! Určitě by si bývali s tou armádou Israelitů
poradili! Ale Bůh - jako vždy - to viděl zcela jinak. Kdyby býval pomohl Gideonovi k vítězství se stávajícím
množstvím bojovníků, náš hrdinný
novopečený vojevůdce by byl určitě přesvědčen, že to byla jeho zásluha! A to v Božím plánu nebylo! Právě
tak, jako Abrahám dostal Izáka ve věku, kdy bylo jasné i hloupému, že tento
nepřišel přirozenou cestou, tak i zde to Bůh trochu "zkomplikuje".
A zde máš příteli, kouzelný příklad
Boží suverénity a lidské svobodné vůle:
Každý z nich si - ať už z jakéhokoliv
důvodu - zvolil určitý
způsob pití. Do toho Bůh ani trochu nezasahoval! Ale On si potom zvolil ty,
kteří volili ten specifický způsob, jak ukojit žízeň! Možná, že kdybych se byl u některého tenkrát
zastavil a zeptal se: "Hele Pepíku, proč piješ jako pes?" Asi by se
zarazil, a řekl, že neví, že ho to jen tak
napadlo. On si vybral svobodně, a Bůh si vybral - suverénně! Přesně
tak je to s Kristem! Ty, zcela z vlastní, svobodné vůle uvěříš, že On za
Tebe tam na tom kopečku zemřel. On, potom, suverénně, si takové vybere do své
rodiny! Mimochodem, strategie té následující bitvy je - právě tak
"vojenská," jako ten pochod s bubínky a trumpetami kolem hradeb
Jericha! Po tomto obdivuhodném vítězství nastala chvíle kdy se ukázalo, že Israel opravdu chce nějakého
krále nad sebou. Prostě to viděli "u sousedů" ("každý to dneska
dělá") a tak se také chtěli "zmodernizovat." Ale později to Bůh
vysvětluje Samuelovi: "Oni neodmítají tebe - Samueli - oni odmítají
mne".
Ještě k tomu mnohoženství. Bůh
nestvořil tucet Eviček pro jednoho Adámka! Nevyoperoval mu všechna
žebra! Pouze jedno! Ano -
jeden a jedna! Ale právě tak jako s tím králem později v tom nezabránil,
i když to nikdy neschválil! Podívej se na ty známé problémy s mnohoženstvím: Abrahám a Hagar. David a Betšíba.
Šalamoun a ty stovky těch konkubín.
Jistě: Pakliže
Bůh chce abys přijal Jeho pravidla
dobrovolně, pak Tě nemůže nutit!! To je ten Jeho problém s námi, lidmi! Miluje
nás, moc a moc - ale nemůže nás
přinutit, abychom my milovali Jeho!! On dobře věděl co udělal, když nám
dal ten obrovský dar!
Podívejme se na ten
"vděčný" Israel po smrti Gideona! Verš 8:33-35 nám nastavuje zrcadlo! Dovol, abych si zde vylil srdce! Také to někdy potřebuji! Jsou lidské vlastnosti, které nemám rád,
vadí mi. Jsou další, které mně nutí "vidět červeně." Jsou další při
kterých doslova "lezu po zdi!" Ale ty všechny se dají, tak nějak
přežít! Nakonec každý z nás jich pár má
- někde hluboko v šuplíku staré almary - dobře uložené. Ale jedno, jedno
nenávidím! Někde jsem kdysi četl krátkou anglickou báseň od chlapíka, který se
jmenuje (či jmenoval) Colton. Nemám potuchy co to bylo za básníka. Mám anglickou poesii rád a hledal jsem -
nikdy jsem jeho jméno už nenašel. Prvních pět řádků jeho básně nikdy
nezapomenu! Přeložil jsem jejen tak narychlo:
Zloděj, má občas své
"záchvaty" poctivosti,
podvodník, někdy
touhu po čestném jednání.
Lhář chvíle, kdy se mu chce říci
pravdu,
i prostitutka - zasteskne si - po
čistotě..
nevděčné srdce - však v sobě
nemá nic!
Dodal jsem k tomu svůj konec: Můžeš milovat Césara, Neróna, Atillu či
Heroda, Lenina, Hitlera, Stalina - a další. Takové případy lásky jsem v životě
potkal. Můžeš milovat i stonásobného
vraha, ano! Ale, ještě jsem se nikdy nesetkal s někým,
kdo by miloval Jidáše!! Podívej se kolem sebe! Už je tomu
dva tisíce let, co Bůh-Syn přišel aby v bolesti a hanbě "vyplatil"
náš dluh - abychom my, mohli žít! Kolik
lidí, jsi v životě potkal(a), kteří Ti
řekli, že milují Boha, za to, co pro
ně udělal! Kolik
? Tou
stejnou vlastností končí kapitola 8.
Kapitoly
devátá až dvanáctá.
Neznám - ani jeden případ v Bibli - kdy by
vybočení z Boží vůle přineslo trvalý
užitek, ať už jednotlivci, rodině či národu! Jak jsme se zmínili o tom mnohoženství:
Hleďme, jaký vzácný lidský poklad vyprodukoval Gideon s jednou se svých
konkubín! Nebudu se o tomto dobrákovi příliš rozepisovat - nestojí za to. Ale někteří
znalci Bible se domnívají, že Abimelek byl jedním ze Soudců. Poukazují
na verš 22. Nevěřím tomu, protože mi to jde "proti srsti". Nakonec skončil právě tak
slavně, jako později Jezebel,
(2Královská 9:35-37).
Sedmý Soudce, Tóla se vyznamenal tím, že se
narodil, žil a - zemřel. Druhý verš je
celý popis jeho života. Osmý Soudce Jaír,
byl na tom asi stejně - s tím rozdílem, že tento měl dost peněz, aby mohl koupit pro každého ze svých 30 (!)
synů jednoho osla. Ne, neber to tak, jak by to mohlo vypadat: Nedělám si z nich posměch - ne! Jistě to byli slušní lidé, pakliže je
Bůh povolal do tohoto povolání! Ale je
při nejmenším podivné, že za 22 let jeho vlády, si lidé vzpomenou na 30 oslů! Pravda, osel - v té době - byl
znamením zámožnosti. My, většinou nesprávně, interpretujeme Zachariáše 9: 9 : ("Tvůj král přichází
pokorný, jede na oslu.") Tato Bible má
- ještě strašnější překlad : "pokořený, jede na oslu". Na
oslích jezdili králové! Osel v
tehdejší době byl něco jako bílý bavorák dnes!
To nebylo nic pokorného - jeti na oslu! Zachariáš by se měl chápat jako:
Pokorný, i když jede na oslu!"
Kdyby
Ježíš nebyl vskutku Králem - byla by to
bývala do nebe volající opovážlivost
přijíždět do hlavního města na oslu a
přijímat takové pocty!
Podívej se na 10:6!
A už se to opět točí! Bůh jim krásně odpovídá ve verši 14! Pamatuj si
příteli, pakliže nepatříš do Jeho rodiny protože nejsi ochoten přijmout Jeho
Syna za svého Spasitele, potom - až Ti
poteče voda do bot (a ta Ti, jednou poteče!), obrať se na ty své bohy jako
chaty, pěkné holky, auta, plné břicho, plnou kapsu. K Otci Ježíše Krista nechoď
- byl bys na nesprávném
"úřadě!" Jiftáh z Gileádu byl synem běžné prostitutky. Jistě, s
takovýmto "společenským pozadím" se těžko dostává nahoru! Jsou však vyjímky. V historii známe státníky,
krále, vojevůdce a i - papeže, kteří se
narodili "nelegitimní." Vilém Dobyvatel (1027-1087) se hrdě podepisoval: William - Bastard.
Celá ta scéna Jiftáha, jeho slibu Bohu a jeho dcery
by vypadala, jako že Jiftáh obětoval
svou dceru jako oběť. Ne! To by bylo jasně proti Deuteronomy 12:31 - a Bible
nemá kontradikce! Písmo zcela mlčí o
tom, zda ten slib Bohu byl správný či ne. Ale pohleďme, co se nakonec stalo.
Jiftáh, po dobrovolném rozhodnutí své dcery, jí věnoval Bohu = Nikdy se
neprovdala! Zůstala pannou do smrti! Bůh by nikdy nebyl dopustil lidskou
oběť! To On sám, později, položil svého Syna na obětní oltář Golgoty. Od
nikoho jiného by něco podobného nepříjmul! Příští tři Soudci jsou také
"bez tváří", pouze Abdón se "vyznamenal" tím že předčil
Jaíra o deset kluků! Také něco! Soudce Ibsán byl z Betléma.. Také toho asi moc
neudělal.
Kapitoly
třináctá až osmnáctá.
Opětná apostasie dostala Židy na 40 let pod Pelištějce
(Palestýnce). Tito byli snad nejúhlavnější nepřátelé Židů - vůbec! Kdy se dívám na zprávy ze světa, zdá se mi,
že ten minulý čas v té předešlé větě není tak zcela správný! Málokdo propásl
životní příležitost jako Soudce čís.13 - Samson! A bylo mu toho tolik dáno!
Přišel na scénu během sedmé apostasie a Israel byl - částečně za jeho působení
osvobozen. Částečně. Ta malá občanská válka, která začala za Jiftácha,
rostla rok za rokem a na konci knihy
Soudců je z toho úplný chaos! Popis Samsonova života - jaká ztráta času, takhle
žít!
- nám dává tajemství jeho síly - a tajemství jeho slabosti. Ten výraz
"zasvěcenec" z verše 7 je hebrejsky "näziyr," či"näzir." To znamená, že tento
patřil pouze Bohu. Nikdo na něj neměl nárok. Nepil ani víno, jelikož víno je
symbol pozemské radosti. On měl nalézat radost v Bohu. To stříhání vlasů. V
1Korint. 11:14 se píše, "je hanba pro muže mít dlouhé vlasy." Nazarite (zasvěcenec) byl ochoten snášet
tuto hanbu - pro Boha. Neměl se ani přiblížiti mrtvole. Tyto tři byly
povinnosti Samsona-Naziyr-a. Ani jednu z nich nedodržel, jak později
poznáš. Ta síla - ve skutečnosti -
nebyla v jeho vlasech, ale ty vlasy
byly znak patřičnosti k Bohu. A v Něm,
pochopitelně byla také Samsonova síla.
Jinak byl Samson mazánek!
14:1-2, to jasně říká! Proč to
nešel tomu děvčeti říci sám? Ovšem, ta svatba byla pouze záminkou, jak
se dostat mezi Palestýnce - do jejich "rodiny". Verš 9 popisuje
porušení povinnosti vyhnout se mrtvolám. Potom, co jeho drahá choť prozradila
jeho hádanku, docela klukovsky se naštval a šel domů k rodičům a její otec jí
"dal" jeho příteli! Zřejmě
tam měli zcela jiný pohled na manželský
slib! Všechna ta následující klukovská "alotria" nemají opravdu cenu
času. Samsonovo motto jeho zkázy bylo: "Samson miloval ženu." Jen mně
překvapuje, že mu Bůh tu sílu ponechal tak dlouho, jak mu jí ponechal. Ale kdo jsem já, abych se ptal proč? Samson
byl podle mně, "ztrátová investice." Ne ale podle Boha! Ten věděl
dopředu co se stane a přesto si Samsona vybral. Já, protože nemám schopnost vidět všechny ty
"nitky", které možná běží ještě dodnes, byl bych ho nevybral.
Ovšem fakt je, že já si
vidím sotva na špičku vlastního
nosu..
Počátek kapitoly 17. nám představuje opět nějaký "produkt" dobré rodinné
výchovy. Poví své "mamá", že jí ukradl peníze a ona mu za to požehná!
Tohle je rodina, která má plnou vitrinu falešných bůžků a teď k tomu přidají
dalšího! Verš 6. to ale plně vysvětluje:
"každý si dělal to co chtěl". Verš 12. Co tohle bylo za
kněze - v domě plným sošek bůžků? Na závěr osmnácté kapitoly: Tak hluboko
klesli, že Mojžíšův vnuk dělá kněze - mezi těmi všemi "bohy!"
Kapitoly
devatenáctá až dvacátá první.
Tento závěr knihy Soudců nám dává dobrý pohled na
mravní bahno Israele v oné době.
Dovedeš si představit, že by si - Levita
- vzal za ženu - prostitutku v čase Mojžíše či Jozue? Potom jí zřejmě přestal bavit a tak se vrátila domů, ke
starému povolání. Náš dobrý Levita se
za ní vydá, je vlídně přivítán otcem, a
večer se odehraje scéna podobná té v Sodomě - tu noc před zničením těch měst. Hlouček pervertů si
hlučně žádá "poznat"
návštěvníka - tak mu dají tu ženskou, která to - nakonec nepřežije..
Tohle je, jak zpráva ze včerejšího bulvárního plátku kdekoliv na
světě! Nakonec z toho vznikne něco jako
dnešní Bosna a nebo Rwanda - Burundi! Proč? A opět ten verš, který se tu
opakuje pomalu na každé stránce: "Každý dělal to, co se zdálo být správné v jeho očích!" Můj prostý komentář: Kniha Soudců, a vlastně - všechny ty knihy probrané: V Bibli jsou stránky, které
jsou - až odporné! Odporné
tím, čím my lidé ve skutečnosti jsme!
Jací jsme, když v nějaké krizové
neočekávané situaci - pojednou ztratíme
- ten hrozně tenký "nátěr"
civilizace, to pozlátko lidskosti, tu
naší masku, kterou si tak
"považujeme!" Ať už je to Kain, který zamorduje svého bratra
- protože on sám je špatný - ať to jsou
Lotovy dcery, které se vyspí s otcem aby měly
potomky - i když všude kolem je lidí jako smetí! - ať už je to Samson,
který, jak už jsem se zmínil, nedává pražádný smysl jako Boží zástupce Israele.
Nakonec je to také (mimo mnoha jiných, později), i tento případ Gibejců.
Nedovedu si představit, jak se cítí Bůh, který se na to dívá po tisíce let,
když mně - nijak zvlášť dobrému - členu
této společnosti - se občas zdvihá žaludek!
A co udělá ten náš Bůh? On, nakonec,
přijde na toto smetiště, které kdysi
stvořil jako ráj - a obětuje se - aby "tento spolek" - nebo alespoň někteří členové
této nechutné společnosti, mohli jednou žít s Ním v Jeho domě!
Je - vůbec možné -takovou lásku pochopit?
Vlci či hyeny, se chovají lépe jedna k druhé než většina lidstva se
chová k Bohu! A když po tom všem co jsem poznal, si přečtu třeba "Humanistický Manifest" se vší tou
stupidní arogancí, kterou dali
dohromady „mudrci“ druhu homo sapiens, potom
se cítím ještě zhnuseněji - než když si promítnu tyto Gibejské rabijáky!
Soudců
konec.