Ámos

 

 

             Ámosovo působení spadá do obdoí mezi Jarobeámem II, králem  Israelským a Uzijášem, králem Judejským. Byl současníkem Jonáše  a Ozeáše, kteří prorokovali v Israeli a Izajáše s Micheášem, kteří  působili v království Jižním - Judeji. Ámos představuje Boha jako  vládce tohoto světa a prohlašuje, že všechny národy jsou zodpovědné  jemu, Bohu. Takový "prubířský kámen"  je verš 3:3: "Půjdou společně dva, pakliže se nedohodli?" Prorok předpovídal soud nad národy, které  žily v blahobytu - a válely se v morálním bahnu.

 

 

             Ámos je takovým kazatelem z "Hlásné Lhoty," který přišel do Prahy! Narodil se sice v Judeji, ale kázal v Israeli. Tekoa, jeho  rodiště bylo asi 20 kilometrů jihovýchodně od Jerusaléma. Jediná zmínka o tomto místě je ve 2 Samuelovi, kapitola 14. Bét-el byl s počátku hlavním městem Severního království - místo, kde Jerobeám postavil své zlaté sochy. Bylo to centrum nejenom kultury  - ale také i kultů. A teď, pojednou, se tam objeví vyloženě venkovský chlapík a začne kázat způsobem, na který nebyli tito "vytříbení" měšťáci zvyklí! Dal jim zprávu přímo od Boha! Přestože byl Israel - možná - napovrchu "nábožný", nijak jej to nechránilo od Božího soudu! A to je Ámosova zpráva.....

 

 

         V prvních dvou kapitolách vyslovuje prorok soud na okolními národy. To zemětřesení, o kterém se zmiňuje nejenom Ámos, ale také Zacharijáš a Josefus Flavius, se stalo za vlády Uzijáše. Ve třetím verši se naznačuje, že pohár zločinů Syrie již přetekl a že Bůh neodpustí ten krutý způsob, jakým ostrými nástroji, které se používaly na mlácení obilí, zmasakrovali Gileádce. Ve    2 Královské, 10:32-33 je to popsáno. Lokace Gileádu by se dnes dala popsat jako území Golanských Výšin, mezi Israelem a Syrií. "Oheň přichází na  Hazael"..

 

 

           Damašek  se honosí názvem nejstaršího města na Zemi (které  ještě stojí), ale málo kdo si uvědomí, že nevidíte ani původní město, ani  původní místo! Damašek několikrát vyhořel a proto byl vždy "posunut" o kus dále.... Ten stejný soud, jako v případu se Syrií, používá prorok proti Gáze. Prostě míra zla je naplněna.

 

           Pelištějci (Palestínci) zajímali Israelce a dělali z nich otroky, které v zápětí prodávali Féničanům. Oba ty národy Bůh odsuzuje. Ašdód a Aškalón jsou existující města v dnešním Israeli.  Ašdód má velikou rafinérii a buduje se tam nový přístav. Aškalón leží na jih od Ašdódu. Je tam možno vidět  ruiny chrámu Dágona, který Samson  zničli a  kde on sám zemřel (Soudců 16:23).

 

 

           Féničané jsou odsouzeni - nejenom za obchod s otroky - ale i za porušení smlouvy s Israelem. Hiram, král Týru, byl velkým přítelem krále Davida - Israel nikdy s Féničany nebojoval!  Nyní  Fénicia porušila smlouvu... Týrus.... Nejdříve přišli Assyřané - město nedobyli. Potom Kaldéjci (Nebúkanedsar) a nakonec Alexandr....  Ámosovo, právě tak jako Ezechielovo proroctví, se splnilo beze  zbytku.  (Jak jinak?)

 

 

          Edóm, království Jakubova bratra - Esaua. Bůh je soudí za pomstychtivé srdce. Město Petra, vytesané ve skále, leží na území dnešního Jordánska. Bylo to hlavní město Edomu, které stálo v Témanu. Všechno, co mohlo shořet, shořelo. Paláce Bosrah byly zničeny a nezůstala po nich ani stopa.

 

 

 

 

 

 

 

           Ámonovci.....  Pakliže by ses podíval na mapu, zjistil bys že se pohybujeme v kruhu. Začali jsme: Syrie, Fénicie, Pelištějci, Edóm, a nyní Ámon. Ámonovci se spojili se Syrií v boji proti Israeli, aby rozšířili své území. Raba (Rabbah) byla jejich hlavní město. Později dostala jméno Filadelfia (Philadelphia) od Řeků, pojmenována podle Ptolemy-ho Philadelphus Egyptský. Dnes ho znáš jako Amman, hlavní město Jordánska. Tito "dobráci" vyhřezávali břicha těhotných žen.

 

 

           Moábité... Moáb zvítězil v boji proti Edómu a Moabité zabili  jejich krále. Jeden by myslel, že by to postačilo, ale oni v hluboké nenávisti spálili jeho kosti na vápno. Tento pyšný národ byl vyhlazen Nebúkadnesarem, a od té doby by jste velmi těžko potkali nějakého Moábitce!  Soud nad Judeou, protože nedržela Boží  zákony se splnil, když Nebúkadnesar totálně vypálil Jerusalém. Ámos zcela stručně popisuje to, co už psali - trochu obšírněji - Izajáš,  Jeremijáš i Ezechiel...

 

 

         Uvědom si, že Ámos toto káže v královské kapli v Bet-elu.  Prozatím, jak tak "kritizuje" okolní národy, jistě nikdo neprotestoval. Nakonec s Judou se občas poprali! Ale nyní začíná  mluvit o nich - o Israeli! Domnívám se, že žádný  kazatel, učitel či kněz, nemá právo stoupnout si na kazatelnu, pakliže nemůže prohlásit s čistým svědomím:  "Tak praví Bůh...“ To co říká Boží  slovo - a pouze to, by mělo být  kázáno v kostele! Zdá se, že Ámosova popularita  pohasíná...

 

 

           Nejenom, že odsoudil nepravost Israele, on se začíná  zastávat chudých! Zabavené oděvy: Vrátíš li se do Deuteronomy  24:12-13, zjistíš že jedno z Božích nařízení bylo: "Pakliže si  chudák od tebe vypůjčí peníze a dá svůj plášť jako záruku  - neponecháš si tento plášť přes noc - chudý by se neměl čím  přikrýt...". "Oltáře bet-elské".. Bůh dal Israeli  jenom jeden oltář, a ten byl  v Jerusalémském Chrámu! Ty ostatní oltáře byly modloslužebnické, pohanské...

 

 

 

          "Zničil jsem před tebou Emorejce".. Bůh kdysi řekl  Abrahámovi: "Tvojí potomci vejdou do té země - hřích Emorejců není  ještě naplněn" (Genese 15:16 volný překlad). "Dávám jim ještě dosti času, aby se ke mně obrátili..."(můj dovětek). Naskytne se otázka:  Proč je trestáš, pakliže neznají  Tvůj Zákon? Pavel to krásně  vysvětluje v Římských 2:12-14.

 

 

             Dodám k tomu jenom toto:

 

 

 

Ať už znáš Zákon, nebo ne, ať už jsi kdy viděl tu knihu,  které říkáme Bible, nebo ne - ať už jsi  kdy slyšel  jméno Ježíše z Nazareta,  nebo neslyšel. Bůh ti dal do srdce  hlas svědomí! A to tě buď obviní,  nebo osvobodí!

 

 

 

       Po spáchání zlého činu - buď řekneš:  Jsem vinen, nebo vinu nepocítíš. A na tomto podkladu Bůh soudí  Emorejce. Fakt je, že Emorejci se - ani po 400 letech neobrátili  k Bohu!

 

 

 

 

 

 

  

        Když Jozue překročil řeku Jordán, přišel do země Emorejců.  Jericho bylo Emorejské město. Prostitutka Rachab  byla Emorejka! Ona, a její rodina  byli jediní, kteří přežili. Moábité  zmizeli, ale Rút,  Moábitka, je  v linii Ježíše Krista! Právě tak  Emorejci- i když už dávno neexistují:   Prostitutka Rachab je v linii  Ježíše Krista!

 

 

          Verš 2:13 je postavený na hlavu! "Jsem vámi tlačen"! Bůh,  jako by říkal: Postavili jste mne do těžké  situace. Jste můj lid! Já vás  přivedl z egyptského otroctví!  Vyhnal jsem Emorejce, abych pro vás  uvolnil zemi! A vy teď  pácháte ty  stejné hříchy, jako oni!!!  Očekáváte, že nad tím zavřu oči,  protože jste můj lid? A když se Ámos takhle  "rozpovídal", není divu, že ho chtěli vyhnat z města!

 

 

             Ve třetí kapitole se zdá, že Bůh zcela ignoruje ten fakt, že  je původní Israel rozdělen na dvě království. Říká že mluví k těm,  které přivedl z Egypta, to je - ke všem 12 kmenům! "Jenom vás jsem  znal (vybral, miloval)  ze všech rodin Země..." Po Potopě byl Člověk  velmi rychle v tom stejném bahně jako před ní. Babylónská  věž nebyla budována jako nějaké  záchranné útočiště před další  případnou potopou - byla stavěna  jako oltář! Oltář humanismu! To byla totální apostasie - odpadnutí od Boha. A proto Bůh vybral jednoho  člověka Abráma  z Cháranu. Řekl mu, aby odešel ze země pohanské,  modloslužebnické a žil v místě, které mu Bůh ukáže. A z tohoto  člověka Bůh udělal národ.

 

       Proto také říká:

 

      Tebe jediného jsem  znal“. Bůh to musel udělat, aby  dostal svou zprávu k lidem.      Vytvořil  národ, který měl tu zprávu tlumočit  světu. A ten stejný úkol máme dnes,  my Křesťané!

 

 

               Bůh bude posuzovat mnohem přísněji ty, kteří obdrželi větší  světlo, než ten zbytek. I Ježíš rozděluje na druhy trestu (Lukáš  12:47-48). Víte, kdybych nebyl Křesťanem, dal bych přednost být  nějakým pohanským divochem od břehů  Amazonky, než  zvaně  civilizovaným člověkem naší  společnosti, který chodí každý  týden do kostela - po léta - a nikdy  s tím nic neudělá, nikdy ho to  nezmění!!! Nikdy se nedostane dál,  než k náboženství!.

 

 

           Mohou dva kráčet pospolu? Ano,  ale nejprve musí oba dva dojít k souhlasu o směru a účelu cesty! Máme  příčinu a následek. Příčina: Pakliže chceš kráčet  s Bohem, musíš s ním souhlasit. Následek: Budeš s Ním kráčet, pakliže s Ním budeš souhlasit. To  ovšem neznamená, že Bůh přijde  k Tobě a bude souhlasit s Tebou!  Ty  musíš přijít k Němu a přijmout to, co říká On! Jak už někdo kdysi řekl: Bůh jede triumfálně ve svém bojovém voze. Jestli se nechceš dostat pod kola,         raději si nasedni a jeď s Ním!

 

 

 

 

 

 

 

          Verše 3:3-8 jsou vlastně opakováním příkladu příčiny  a následku. V sedmém verši Bůh slibuje, že nepočne se soudem, dokud  prorok lidi neupozorní... Bůh vždy ohlašoval předem těm svým, co se  rozhodl učinit. Vzpomeň na Noeho, Abraháma a další. Vzpomeň na  Ježíše (Jan 15:15): "Od nyní vás nebudu  nazývati služebníky, protože  služebník neví, co jeho pán dělá.. budu vás nazývat přáteli,  protože všechno, co jsem slyšel od Otce, jsem vám řekl"  volný překlad.

 

 

            Ano, Bůh vždy varuje předem, ale lidé nechtějí slyšet!  Lidé nechtějí slyšet nic, co se týká  jejich zodpovědnosti vůči Bohu! Odmítají konečné vyúčtování vlastních životů! Když jim řekneš  pravdu, obviní Tě z pesimismu, nazvou Tě "nositelem chmurných,  morbidních zvěstí"!

 

 

 

        Bůh také dal zřetelně najevo, že, pakliže tu  Jeho zprávu znáš, jsi povinen jí  říci druhým!  Je na čase, abychom se zbavili toho  humanisticko-sociálního "náboženství" a řekli lidem co je čeká, pakliže se neobrátí k tomu Jedinému, který může pomoci!  Bůh v Ezechielovi praví: "Pakliže opomeneš varovat a hříšník zemře v hříchu, jeho krev budu požadovat od  Tebe!" (Ezechiel 3:18 volný překlad). Přiznám se,  že nemám  nejmenší potuchy co tím Bůh myslí, ale také to neplánuji poznat na  vlastní kůži!

 

 

 

            3:9-15... Samaria byla hlavním městem Israele. Stály tam  paláce jak Achába, tak i Jezábel. Město bylo postaveno na kopci ale  kolem byly kopce další, tak že bylo odevšad vidět, co se v Samarii  děje. Hřích tam bujel bohatě a chudí byli utlačováni nemilosrdně.  Dnes leží Samaria v rozvalinách - ani šakal tam neštěkne! Z paláců  města bylo kdysi - za jasných dnů - vidět Středozemní moře na  západě, na východě údolí Jordánu, na sever hora Hermon, a na jihu  Jerusalém. Dnes je to desolátní ruina. Ano, "jako pastýř vyrve z tlamy lva, i z vás zůstane jen zbytek“ -- můj dovětek...

 

 

          Kapitoly 4-6 jsou opět soudem nad Israelem. Ty "Bašánské  krávy".... Mnozí expositorové Bible se domnívají, že Ámos mluví  k vládcům země. Proč užívá rod ženský? Protože podle nich, tito  byli povětšině homosexuálové. Bůh jednoznačně homosexualitu odsuzuje! (Leviticus 18:22, 20:13, Římanům 1:26-27). Historie nás učí, že kdykoliv národ počal upadat, homosexualita vylezla do popředí! Jen se podívejte na Řím!   Potřebovali bychom  nového Ámose, který by postavil toto chování do světla Boží vůle!

 

 

             Gilgál byl tím místem, kde poprvé Israelité přenocovali,  když překročili Jordán. Tam postavili stánek, a otdud vyrazili na  pochod proti Jerichu. Považovali to za místo posvátné. Později,  když Boha opustili, postavili si tam modly! Ano, Bůh bude soudit nejenom svůj lid, Israel, ale i my, Křesťané, budeme muset jednou, stanout před "bema" - soudem našeho Spasitele, Krista! A obávám se, že  tam bude stát mnoho spasených lidiček kteří budou mít pocit, že se  dostali do Doby Strastí!!

 

 

 

 

 

           Přijal jsi  - opravdu - Krista do srdce? Potom jsi spasený(á). Kristus tvůj  dluh zaplatil.  Ale tvé hříchy, které jsi si  "našetřil" za tu dobu, co jsi byl na  této zemi po tom, co jsi byl spasen  - s těmi se buď vyřídíš zde na Zemi  - a nebo je za Tebe jednou vyřídí Kristus!  A to nemusí být právě příjemné!  

 

 

            Pavel říká: "Pakliže se budeme soudit sami, nebudeme  souzeni" (1 Korint. 11:31). A proto se snažím k Němu přinést moje  "špinavé prádlo" každý den - abych si ho nenastřádal někde ve  spodním "šuplíku" a potom zapomněl.            Je možné, že se tam jednou,  bude spousta lidí potit víc, než se zapotili za celý život! Čekáš  na ten den, kdy se pro nás Kristus vrátí? A máš ten tvůj "účet"  vyrovnaný?

 

 

 

           Jistě, my Křesťané nepůjdeme do Doby Strastí - od čtvrté  kapitoly Apokalypsy není o Křesťanech na Zemi ani jedna zmínka, pro nás jsou ty "otevřené dvéře" (Apok. 4:1). Ale to neznamená,  že se někteří z nás nebudou "kroutit" v rozpacích a studu, až  uslyší Krista:         

 

 

  "Já jsem zemřel, abys ty  mohl žít, co jsi udělal Ty pro mně?“

 

 

         Ano, víra v Krista tě dostane "tam", k Němu. Ale  víra, která ti pomůže do Nebe, je ta  víra, která je živá, která vděčně  hledá, co by mohla pro svého  Spasitele udělat! Jakub v 2:18 to říká velmi  sarkasticky: "Říkáš, že máš víru? Tak mi jí ukaž, a já ti ukáži  skutky mojí víry!" Jak to říkal Kalvin: "Ano, víra samotná spasí  - ale taková víra nezůstane nikdy samotná!" Spousta lidí prochází  pouze náboženskými rituály - a srdce zůstává stranou!

 

            Vzpomeňte si na vaše první  lásky! Co všechno by člověk pro ně  udělal!

 

 

           Žádný dar se nezdál být příliš velký! Ani jsme,  někdy nemohli pořádně usnout, jak jsme na ně mysleli! A co vlastně pro nás ty naše lásky udělaly? Kristus přišel z nepředstavitelné krásy do tohoto  svinčíku a nechal se zabít - aby my jsme mohli žít!                 Co  děláme pro Něho my? Co si myslíš, zaslouží si On  Tvou lásku?   Sedmá kapitola otvírá poslední námětové rozdělení jeho  knihy. I když ho, možná nazývali "Jurajem z Bardějova",                    ten  chlapík se dovedl vznést do výšin, které ani nechápali! A také ihned vyvolal odpor! Amazjáš, kněz "zlatého telete", se snaží poštvat krále proti  Ámosovi. A lže,  protože když se podíváš do verše 9, vidíš že kroutí  slova. Amazjáš byl placeným knězem. Říkal to, co Jarobeám slyšet chtěl! Takoví jsou v každém věku s tím rozdílem, že je jich dnes mnohem víc! Amazjáš se nakonec vrátí k Ámosovi, nazve ho nevzdělancem!  Hm, tato kniha Ámos je tu už dva tisíce pět set let.  Nikdy jsem neslyšel o nějaké, kterou napsal ten povedený kněz!

 

      

 

 

 

 

       Ámos  mu odpovídá: "Podívej se, já jsem obyčejný pasák dobytka a sběrač  ovoce. Do žádného semináře jsem nechodil, ani můj otec nebyl  prorokem. Stojím zde pro to, že mně sem  Bůh poslal, a řekl mi, co mám mluvit!  A nyní mám také slovo od Boha pro Tebe“. A potom mu poví, co se skutečně později stalo. I tento starý kněz byl nakonec odvlečen do  Assyrského zajetí... Verš 8:7 není dobře přeložený: "Při majestátu Jakuba," znamená "při Mesiáši" který příjde! Vyšší přísaha snad ani neexistuje! Nakonec Bůh skrze proroka popisuje opět "ten Den." Připomíná jim, že není a nebude kam se schovat! V Apokalypse 6:16 se  dokonce snažejí ukrýt pod padající skály...

 

 

 

                  Ani smrt tě  před Bohem neschová!

 

 

 

       Jeremijáš to dobře věděl!  (23:24)...... Dvě Boží vlastnosti nahánějí hrůzu lidem, kteří Ho nemají:

 

 

Jeho všudypřítomnost a Jeho neměnnost...                              

Boha  jednou  neumluvíš, neuprosíš!                      Bůh se nic nového nedozvěděl,

když si přečetl dnešní Lidové noviny!                           

Ani president,  ani celý profesorský sbor mu nepoví nic nového!  

Bůh svůj názor nemění! Jenom zde, na této Zemi máš  možnost!

Dnešní lidé mají, povětšinou dokonale "vymytý  mozek," tak si to  často neuvědomují. Ale nechtěl bych být v kůži toho, kdo se rozhodl že "to riskne" bez Boha!  Já osobně, si nedovedu představit  větší tragedii, než žít po celý  život na tomto hnojišti - a potom jít někam do tmy - docela,        ale docelička  sám(a)!!

 

 

 

 

 

                        Ámos - konec